De foto die je ziet, dat is mijn werkplek:

Het is een kantoor én studio, zodat ik meteen content kan opnemen als mij iets te binnen schiet.

Dat is een onderdeel die ik niet snel ga uitbesteden. Misschien het nabewerken van de video’s wel, maar het bedenken en opnemen doe ik zelf.

Komen klanten niet automatisch bij je aankloppen? Dan doe je iets fout

Ben je net gestart met je business of onderneem je al een tijdje? Je krijgt wel klanten, maar niet op een voorspelbare manier. Je doet maar wat en met geluk komt er weer een klant aankloppen. Dit werkt vermoeiend!Je doet van alles. Je maakt nieuwsbrieven, je blogt, je vlogt, je maakt misschien een podcast en je maakt teksten voor landingspagina’s. Het heeft nauwelijks effect: te weinig clicks, te weinig lezers, te weinig bezoekers, te weinig luisteraars, te weinig klanten, te weinig business.. Dan heb ik goed nieuws en verbeterpunt-nieuws. Positief nieuws: het ligt niet altijd aan je inhoud. Verbeterpunt-nieuws: het ligt aan je marketing. De key van een groot deel van je bedrijf is marketing. 

Het succes wordt bepaald door je marketing mindset

Jij bent vast heel gepassioneerd en goed in je vak, maar minder goed in marketing. En als je niet goed bent in marketing, weet je niet wat je moet vertellen rondom je product of dienst.

Marketing is alles. Het is de verpakking van jouw product of dienst. Natuurlijk moet je product of dienst goed zijn, maar het is de KLEUR, VORM, COPY, CONTEXT en STORYTELLING die bepalen of iemand naar jou gaat luisteren of niet. Alles is het gevolg van marketing namelijk.

Wat heb ik geleerd van de grote merken in Nederland?

Na ruim tien jaar voor de grootste merken in Nederland te hebben gewerkt op het gebied van online marketing en strategie, heb ik ik veel geleerd. En het allerbelangrijkste is mij bijgebleven en wil ik met je delen: wat grote merken kunnen op het gebied van een merk bouwen, dat kunnen kleinere ondernemers ook!

Ik heb een aantal quick fixes om je marketing mindset te ontwikkelen zodat je de aandacht krijgt van jouw klanten, zodat je meer mensen gaat bereiken, raken en uiteindelijk meer omzet realiseert:

– Ga schilderen in plaats van schetsen, ga zo snel mogelijk de markt op met je product of dienst

– Zorg dat je je marketing doelen realiseert door er routines van te maken, creëer snelheid

– Van af en toe naar Always On, altijd en overal zichtbaar

– Van likes en views naar de Power Of One

– Van saai naar interessant

– Van gemiddeld naar high-end

Ik leg deze principes in dit artikel nog eens duidelijk uit:

Van schetsen naar schilderen

Sommige ondernemers blijven maar schetsen aan hun verhaal, website, propositie, mails, huisstijl en andere schetsmatige zaken. Maar wat er fout gaat is dat zij niet op tijd zijn gaan schilderen. Ze zijn het niet op tijd gaan inkleuren en gaan uitvoeren. Het blijft een strategisch en wollig verhaal en geen werkbaar geheel, dat mensen gaan begrijpen. 

Probeer daarom zo snel mogelijk met een versie 0.1 de markt op te gaan. Ga feedback verzamelen, leg je klant uit dat het work in progress is, dat het draait om het in beweging krijgen van jouw ambitie: klanten helpen. En jouw eerste klanten mogen op de 1e rij zitten om het proces mee te maken van dichtbij en mee te denken.

Van doelen naar routines

Ik heb veel doelen voorbij zien komen van ondernemers die slecht zijn geformuleerd. Van die doelen die niet specifiek genoeg zijn en vrij zweverig. Maar ik heb ook doelen gezien die heel goed zijn, goed over nagedacht, realistisch en specifiek. Maar het probleem bij doelen is dat wanneer je doelen in de kast zet, dat deze doelen uit zichzelf in slaap gaan vallen. Je moet ze telkens wakker maken. En hoe langer je wacht met het af en toe je kast opentrekken, des te dieper je doelen gaan slapen. Doelen worden nooit werkbaar als je er ten eerste niet naar omkijkt, maar nog belangrijker: doelen zonder routines zijn slechts ambities op papier.

via GIPHY

Doelen moet je reviewen. Doelen gaan alleen maar werken als je er routines aan koppelt. Routines in deze context zijn kleine, structurele handelingen die je één of meerdere malen per dag uitvoert om je doel te behalen. Net zoals bij sporten maken routines jou sneller, sterker en behendiger. Veel ondernemers falen op dit vlak, omdat het volhouden van routines moeilijk is. Als iets arbeidsintensief is, wordt gezien als moeilijk of vervelend. Terwijl dat routines juist nodig zijn om je doelen te bereiken.

Voorbeelden van marketing routines?

Voorbeelden van typische marketing routines: elke dag je netwerk uitbreiden op Instagram, Facebook en Linkedin. Het routinematige is dat je elk profiel goed moet bekijken. Wie is de persoon? Wat voor ervaring heeft deze persoon? Past deze persoon als klant of als partner bij mij? Het is vaak tijdrovend en dat maak het dat 99% van de ZZP’ers niet op deze manier te werk gaat. Het is vervelend werk en het kost tijd. Natuurlijk is er software om dit soort zaken te automatiseren. Maar software neemt niet het menselijke uit handen. En dat is deze skill: onderbuikgevoel of ik met deze persoon zaken wil doen of niet. Besteed hier dus dagelijks tijd en aandacht aan.

Van af en toe naar always on

Veel ZZP’ers gaan aan de slag met Google Adwords campagnes of Facebook en Instagram campagnes om leads te realiseren. Vaak zijn het start-stop campagnes. Geen duidelijke strategie en werkt het niet? Snel maar stoppen deze campagne anders kost het geld. Die start-stop mentaliteit zie je niet alleen bij campagnes maar ook bij acquisitie taken. Als je geen succes hebt bij de eerste 4 calls, ga dan door tot je op die dag 100 mensen hebt gesproken, heb je tenminste genoeg feedback en data hoe je moet optimaliseren.

Kwantiteit maakt kwaliteit. Wees dus always on. Daarmee bedoel ik, laat die lead-machine altijd aan staan. Heb je die maand minder brutowinst te besteden aan adverteren? Draai de kraan dan wat meer dicht, maar zet campagnes nooit uit. Blijf altijd zichtbaar. Meer dan je concurrent dat doet.

 

Van likes en views naar de kracht van 1

Staar je niet blind op al die views en likes, koop ze ook niet in en manipuleer ze niet zoals Dotan dat deed met zijn trollenleger. Richt je op die ene persoon. Als je een webinar hebt met vijf deelnemers, so what? Als 1 van die vijf deelnemers mega geïnteresseerd is en jouw product wil kopen of contact met jou opneemt, dan mogen veel startende ondernemers in hun handjes knijpen.

Elke fan is er eentje. Richt je communicatie op die ene persoon. Doe dit in een video, in een podcast, in een blogartikel, overal. Zorg dat je de die ene kijker, luisteraar of lezer aanspreekt. Richt je daarom niet meteen op volume, maar richt je op waardevolle interactie. Beter 2 goede leads, dan 10 die eigenlijk helemaal niet met jou willen samenwerken. Natuurlijk zit de kracht van groei in de massa. Maar sla nooit als starter deze eerste stap over. Leer eerst hoe je 1-op-1 communiceert.

Van push naar pull

Dit heeft enigszins te maken met doelen stellen. Als je niet lang genoeg nagedacht hebt over je aanbod en over je missie en visie, think again. Neem de tijd. Anders doe je telkens dingen om je rekeningen te kunnen betalen maar het werk vind je helemaal niet zo leuk. Je krijgt dan van die push-doelen, doelen die je vooruit duwen, terwijl jij eigenlijk niet echt vooruit geduwd wil worden, niemand wil dat.

Creëer een missie en visie die zo spannend en zo gaaf is, dat deze groter is dan jezelf, dan gaat dit vanzelf aan je trekken. Dit pull-effect is geweldig, want dat bepaalt je energieniveau in hoe je communiceert en de reden waarom je elke ochtend om 5:00 uur opstaat. De meeste ondernemers hebben geen pull-doelen. De doelen zijn te klein en te bescheiden en zijn daarom niet epic genoeg.

 

Van gemiddeld naar high-end

Durf hogere prijzen te vragen op het moment dat je product of dienst mega-waardevol is en je marketing to the point en kwalitatief hoogwaardig. Vraag je af of je korting moet geven, omdat je dan eigenlijk klanten binnenhaalt door middel van een prijs argumentatie. Beter is om nóg meer service te leveren. Zo kom je in de high-end wereld terecht waarin je een meesterwerk van een product aflevert en zo de prijs rechtvaardigt.

Meer weten? Schrijf je hieronder in!