Funnels worden al jarenlang gebruikt. In Amerika waren deze systemen al jaren voor ons razend populair en in Nederland zijn ze niet meer weg te denken in marketing systemen. Wat een funnel is en welke funnels er zijn, leggen we in dit korte artikel uit.

 

Wat is een funnel?

Een funnel is als een trechter die er automatisch voor zorgt dat bezoekers worden geïdentificeerd en omgezet worden in waardevolle klanten. Een funnel is dus een automatisch systeem die alle bezoekers afvangt en de waarde van deze bezoekers in kaart brengt. Met een funnel kun je systematisch leads genereren en daar klanten van maken.

 

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een funnel die specifiek op een marketing proces is gericht. Dus dit kan zijn: iemand leest een blog post, vraagt daarna een ebook aan, daarna krijgt de bezoekers een aantal e-mails en uiteindelijk wordt deze lead een aanbod gedaan om samen te werken. Een marketing funnel zorgt ervoor dat elke lead op dezelfde manier wordt opgevolgd omdat het in een systeem zit gedefinieerd. Een marketing funnel kan ook dynamisch worden ingericht aan de hand van de waarde van de lead.

 

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is een systeem dat dichter op het klant-worden proces zit. Deze sales funnel is volledig afgestemd om zo veel mogelijk leads tot klant te maken.

 

Hoe maak ik een funnel?

Een platform als Clickfunnels of Leadpages zijn de grootste platforms op het gebied van funnels. Deze systemen hebben vrijwel alles in zich om de bezoeker in goede banen te leiden. Clickfunnels is completer dan Leadpages. Leadpages richt zich weer wat meer op goed converterende landingspagina’s en Clickfunnels meer op de technologie en toepassing van de funnel. Leadpages heeft ook nog een andere tool, deze heet Drip en daarmee kan e-mail marketing worden opgezet.

 

Wil je weten hoe je systematisch goede klanten vindt?