Met enorme verbazing en belangstelling heb ik deze week de documentaire over het Fyre Festival bekeken. Je weet wel, het festival dat in 2017 plaats had moeten vinden. De documentaire is te zien op Netflix. En Hulu heeft ook een documentaire gemaakt waar Billy McFarland zelfs werd geïnterviewd. Hij zit nu zes jaar achter tralies. Het festival voldeed volstrekt niet aan het plaatje. Dat doet het plaatje van dit artikel ook niet trouwens, maar dat heeft met copyright te maken. Plaatje is van Pexels.com trouwens.

 

Doe alles niet wat Billy McFarland wel doet

Dat is het beste advies dat ik je kan geven als je de documentaire gaat bekijken. Deze documentaire is zo’n mooie les in het ondernemen. Want het gaat eigenlijk maar over één ding: te veel beloven en te weinig leveren. Als je deze documentaire goed bekijkt, dan kun je hier veel lessen uit halen. Ik deel voornamelijk hoe je het niet moet doen, dus als je daar weer ‘niet’ voor plaatst, dan zie je wat je wel moet doen.

 

Besteed al je geld aan marketing

Van te voren is een prachtig eiland beloofd met exclusieve artiesten en andere mensen die zichzelf belangrijk vinden. En natuurlijk exclusieve toegangsprijzen tussen de vier en vijf cijfers. Om te zorgen dat het festival op het onbewoonde eiland in 48 uur uitverkocht zou raken, hebben de oprichters van Fyre Media (bekend van de booking app) een batterij influencers ingezet. Je weet wel, mensen met veel volgers die andere producten of diensten promoten.

Niets mis mee, maar deze documentaire van het Fyre Festival laat zien wat er in deze tijd mis is met veel influencers. De influencers zijn fotomodellen en ze kregen veel geld voor fotoshoots en video’s. Het festival kreeg door deze influencers enorme aandacht in de media. Spoiler alert: het voormalige eiland van Pablo Escobar mocht niet meer worden gebruikt. Dus de fotoshoots en video’s waren onbruikbaar.

Twaalf weken voorafgaand aan het Fyre Festival moesten ze uitwijken naar een ander, nog te zoeken, eiland. En toch gingen ze het festival promoten met de beelden die toen gemaakt zijn. En het geld raakte al snel op, omdat er last-minute allerlei zaken geregeld moesten worden die ze niet hadden voorzien.

 

Wijk af van het plaatje

Wat is er zo sterk aan een Big Mac? Nou, een Big Mac ziet er in het echt net zo uit als op het plaatje. Het schijnt zelfs, dat wanneer je een Big Mac vier jaar op tafel laat liggen, dat deze onveranderd is. De boefjes van het festival moesten dus in hele korte tijd een ander eiland zien te vinden, omdat ze de naam Pablo Escobar in de commercial hadden genoemd, terwijl expliciet was verzocht dit niet te doen. No go op dat eiland dus. Uiteindelijk hadden ze een eiland gevonden, maar dat was meer een cementen bouwterrein dan een schiereiland met palmbomen en wit zand. Het beste wat je in zo’n noodsituatie kunt doen is de echte situatie zodanig te fotoshoppen, dat deze weer lijkt op op de beelden in de video. De foto was zodanig bewerkt dat het eiland weer een eiland leek in plaats van het vaste land (wat het in werkelijkheid was).

Beloofd vs. geleverd:

  • Villa’s werden beloofd, noodtenten werden geleverd
  • Exclusieve catering werd beloofd, broodje kaas en tomaat werd geleverd (ja echt!)
  • Privé vliegtuigjes die landen op het water werden beloofd, Een grote jumbojet werd geleverd

 

De infrastructuur van Fyre Festival komt later wel goed

De Fyre Media boefjes kwamen rijkelijk laat tot de conclusie dat er geen voorzieningen waren op het eiland voor het Fyre Festival, dus moesten zij in allerijl de riolering nog aanleggen. Er komt in de documentaire nog een anekdote van Andy King voorbij over moeilijkheden met een container met daarin flessen water, maar daarvoor nodig ik je uit zelf even te gaan kijken.

 

Geef geen antwoord op vragen

Fyre Festival gangers vroegen zich vier dagen voor vertrek af waar de boarding tickets bleven en andere vluchtinformatie. Waar vandaan moesten ze vliegen? Moesten ze een tandenborstel meenemen? Waar moesten ze inchecken? Al die vragen werden op Instagram, Facebook en via de mail niet beantwoord. Comments met daarin negativiteit over het festival werden verwijderd en de mogelijkheid tot reageren werd zelfs helemaal uitgeschakeld.

 

Betaal je mensen te laat of helemaal niet

Honderden mensen op het eiland hebben last-minute gewerkt aan het Fyre Festival om bars op te zetten, tenten neer te zetten en riolering aan te leggen. Deze mensen hebben hun geld nooit gekregen. De lokale aannemer op het ‘eiland’ werd bedreigd door zijn eigen personeel. En een eigenaresse van de strandtent is een inmiddels succesvolle crowdfunding actie begonnen om haar geld terug te krijgen. Één groot succes.

 

High-end klanten hebben geld, pak het af

Uit de hoge hoed kwam een paar weken voor het Fyre Festival nog een idee om polsbandjes te introduceren met de dreigende melding, ook per telefoon, dat je er veel geld op moest zetten, op het festival kon het misschien niet meer. Maar het moest wel met duizenden dollars tegelijk. Want ja, de festivalgangers waren hun high-end klanten en daarin moet je high-end ondernemen en nog hoger inzetten en dus nog meer geld vragen. Dit is natuurlijk het perfecte voorbeeld van buffers opbouwen omdat het team niet meer betaald kon worden. Wat doe je dan: nog meer beloven in ruil voor meer geld.

 

Luister niet naar je personeel

Een oplettende medewerker van Fyre Media, een doorgewinterde programmeur annex yoga instructeur, stuurde een week voorafgaand een dringende mail naar de eindboefjes met het advies nu echt eerlijk te zijn tegen de media, omdat niets was geregeld. Hij kreeg een antwoord terug dat hij zich beter bezig kon houden met de yoga-looks als het binnen enkele dagen zover was. Een kenmerkend antwoord vanuit narcisme en grootheidswaanzin.

 

Conclusies voor ondernemers en influencers

Waar ik naar toe wil met dit artikel? Ik zet alle conclusies voor je op een rij als jij waardevol wil ondernemen. En dus op de langere termijn een extreem waardevol bedrijf wil bouwen met waardevolle klanten:

  • Investeer continu in jezelf, je product/dienst en je mensen (niet op volgorde van belangrijkheid)
  • Investeer pas in marketing als je bewezen hebt dat je klanten kunt helpen en dat ze blij zijn
  • Als je influencers inzet, wees dan transparant en zeg erbij dat het #advertising is
  • Als je een influencer bent, doe dan je onderzoek en ga niet voor het snelle geld. Jouw naam hangt eraan vast
  • Zorg dat wanneer je start met onboarding van jouw klanten, dat de funnel staat. Dat jouw klanten ontzorgd worden
  • Luister naar je personeel, naar je team, luister naar mensen met verstand van zaken
  • Betaal leveranciers en je team op tijd

Meer lessen die we uit het fiasco van het Fyre Festival kunnen trekken? Ik ben benieuwd naar je reactie!