Met de Marketing & Sales Academy ben ik begin van dit jaar gestart met podcasts. Podcasts die gebaseerd zijn op online ondernemerschap en mindset. Veel afleveringen waren kort van duur en de laatste afleveringen zijn interviews geweest.

Een eerste indruk: ik vond het erg gaaf om te doen en het is voor mij helemaal niet zo tijdrovend als ik van tevoren had ingeschat. Dus ik ga ermee door.

Ik heb een paar zaken geleerd die jij kunt overwegen als je besluit te gaan podcasten.

Podcasten moet bij je passen

Sommigen schrijven liever teksten. Anderen presenteren liever. Wat blijkt, podcasten is een manier van kennis delen die goed bij me past. Vroeger als kind wilde ik al radio maken.

Ik praat makkelijker dan dat ik schrijf

Maak die overweging bij jezelf. Je stem hoeft niet per definitie mooi te zijn. De eerste afleveringen vond ik niet mooi, hoewel ze inhoudelijk wat te melden hadden. Ik vond m’n stem niet mooi, maar ook dat kun je later bijschaven. Luister veel naar jezelf en verbeter jezelf waar nodig. Het gaat erom dat je start. Ik praat makkelijk dan dat ik schrijf. Ik kan zeker goede copy maken voor mijn Drip mails en landingspagina’s, maar als het om long-form content gaat dan past audio en video goed bij mij. Ik kies er altijd voor om mijn ebooks ook in audioboek formaat uit te brengen.

Ik raak uit mijn hoofd

Veel vragen en ideeën zitten in mijn hoofd en podcasten is voor mij een manier om het uit mijn hoofd te krijgen en te vertellen. Op die manier deel ik er niet alleen kennis mee, maar deel ik op een gestructureerde manier kennis met mijn luisteraars.

Content in meerdere vormen

Net zoals alle andere communicatiekanalen moet je de podcast ook gaan zien als communicatiekanaal. Ik ben van mening dat je je content in alle denkbare vormen bij de ontvanger moet brengen. De een wil een audioboek of audiofragment, de ander een korte video. Weer een ander wil een artikel of boek lezen.

[clickToTweet tweet=”Breng je content in alle denkbare vormen bij de ontvanger @haraldheukers” quote=”Breng je content in alle denkbare vormen bij de ontvanger.”]

Meer mensen bereiken met je podcast

Een podcast is technisch gezien een RSS feed waarin de verzameling van jouw afleveringen staat vermeld. Mijn podcast afleveringen staan dan toevallig gepubliceerd op de site van BNR Nieuwsradio. Je vergroot je bereik van je podcast voornamelijk wanneer je bekende personen uit je vakgebied gaat interviewen. Als zij jouw podcast delen, dan krijg je ineens meer luisteraars. Het kantelpunt naar groot publiek is bij mij gekomen op het moment dat ik mensen ging interviewen

Tip?

Eigenlijk heb ik geen tips; pak een onderwerp in jouw vakgebied waar je dagen over zou kunnen vertellen, zo gemotiveerd ben je erover. Maak jezelf enthousiast en ga starten!

Wat waren de best beluisterde podcasts afleveringen dit jaar?

 

Wil je deze post onder de aandacht brengen. Deel deze met andere ondernemers.